Checklist Untuk Anak Yang Bakal Masuk Tahun 1

by Yati Yusof

Gambar ihsan blog reallykini.

Minggu pertama sesi persekolahan tahun 2012 sudah berlalu. Ibu2 dan bapa2 yang anak2 baru menjejakkan kaki ke alam persekolahan yang sebenar (bukan tadika) memang sibuk. Sibuk ambil gambar anak naik van, anak pakai uniform sekolah, anak dalam bilik darjah dan shot2 lainlah. Peace V :D… jgn rasa diperli, saya dulu pun mcm tu juga. Dalam masa yang sama sibuk juga mengawasi anak disekolah, sampaikan di kantin pun penuh dengan ibu bapa yang duduk, bukan murid2 yang dapat duduk untuk makan. Seminggu yang sudah memang jem jalan2 di sekitar kawasan sekolah. Setakat ini saya rasa % murid tahun1 yang menangis di sekolah semakin berkurangan. Dah tak takut… dah biasa pergi tadika / taska. Lagi pula ramai kawan2 dari taska / tadika yang sama bersekolah di situ.
Dalam pada dah biasa tu masih ada juga kes murid yang tersalah naik van (ini kisah benar). Suspen nenek di rumah… tunggu2 cucu tak balik2. Pakcik van kata tak jumpa dia di sekolah. Alhamdulillah la pemandu van yang salah dinaiki tu dapat menghubungi pemandu van yang sepatutnya secara kebetulan. Allah melindungi murid itu…

Di sini saya buat checklist buat ibu bapa yang bakal menghantar anak ke Tahun 1. Semoga insiden2 yang tak diingini dapat dikurangkan.

1. Pakaikan tag nama (biasanya memang sekolah akan sediakan). Belakang tag nama, tuliskan nama & no hp ayah dan ibu, alamat rumah / alamat pengasuh dan plat no van sekolah yang akan dinaiki / no hp van sekolah. Terangkan pada anak butir2 yang telah ditulis dan apa keperluannya.

Gambar ihsan dr blog nurSYAMnurAMAR.

2. Tulis juga maklumat2 di atas di dalam sebuah buku nota yang diletakkan di dalam beg anak / tag yang disangkutkan pada beg anak. Terangkan pada anak, kepentingan buku nota itu. Buku nota itu boleh dijadikan sebagai alat berhubung dengan sesiapa sahaja, contoh: antara guru dan ibu bapa vise versa.

3. Bagi bekalan makanan untuk minggu2 awal kerana kadang kala murid yang ramai membingungkan anak anda untuk membeli makanan. Kadang kala mereka masih takut dan masih belum mahir untuk membeli sendiri.

4. Bagi anak yang berpotensi keciciran di dalam membuang air kecil, bekalkan sehelai seluar panjang di dalam beg mereka.

Semoga anak2 kita dilindungi dan membesar menjadi anak2 yang soleh dan solehah🙂.

2 Comments to “Checklist Untuk Anak Yang Bakal Masuk Tahun 1”

  1. alhmdllh, penglmn ank pertama d hari pertama sgt menggembirakan,mmg bdk skrg sgt berdikari x perlu nak tunggu berhari2 kat kantin,pnglmn lps d pra sgt2 membantu
    ant yg perlu d tmbh:
    1) ajar ank klu mak ayah lupa bwk duit (mmg biasa berlaku kata ckg2,sbb sblm ni mana ada bg2 duit kat ank),bg tau ckg,nnt ckg bg pnjm duit (sy pn selalu bg pnjm duit kat bdk yg lupa bwk duit),..lps tu jgn lak wat2 lupa nak byr blk
    2) lps waktu blk mesti tunggu d tmpt yg tlh d janjikn jgn pg tmpt lain spy mak ayh senang nak cr
    3) sediakn bj hjn d transit, hr ke 4 ank sy ke sklh dgn bj hjn (payung agak kurang praktikal)
    4) dh mula kna ajar mcm mana nak guna duit, bila mereka blom pndai guna duit syiling, kita srh mereka guna duit kertas je (rm1),bila duit kertas dh habis (2 kpg je bg utk sklh ptg), dia kata dia dh xde duit nak bli mknn lain (sbb yg tggl syiling je) huhu,lps tu pndai lak pnjm dr sepupu (mujur sepupu ddk sekelas ngan dia)…
    begitulah penglmn ibu muda yg kurang pglmn…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: