Pesuruhjaya Sumpah / Commissioner For Oaths

by Yati Yusof

Tak penah saya ambil ‘pot’ mengenai hal2 angkat sumpah (bahasa pasar org2 tua). Tapi duluuuuu (dh lamaaaa masa zaman nak melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti) ada la pernah guna khidmat Pesuruhjaya Sumpah (PS) ni. Tapi itu pun di Muar, ayah yang tunjukkan kat mana nak cari. Di bandar kecil senang aje nak jumpa.

Tiba2 hari ni saya memerlukan khidmat PS sekali lagi… di KL pulak tu… uhuhu mana nak cari ni? Staff pejabat di mana saya berurusan tadi ada la beri tahu PS yang berdekatan. Tapi memandangkan skill mengingat jalan saya sekitar bandaraya KL ni amatlah kurang, jadi saya tak berhasrat untuk cari serta merta PS yang dimaksudkan. Dah la terlupa nak bawa GPS. Baik saya balik rumah dulu dan fikir strategi yang lebih mudah dengan kemahiran yang saya ada. Saya lebih rela cari PS di luar bandaraya KL biar sampai ke Bangi atau Putrajaya, asal tidak di tengah2 kesibukan kota KL ni. Urghhhh sungguh tidak suka jam! Salah lorong jer, terus dah masuk jalan yang tidak diingini. Dah lama saya meninggalkan aktiviti ini…

Balik rumah saya terfikir untuk google. Walaupun selalunya PS ni buka meja kecil je di kaki lima kedai2, mana nak tau ada website kan… Cari , cari, alhamdulillah…. jumpa juga maklumat PS yang terdekat dengan Bandar Kinrara. Ada satu di Puchong Jaya (info dapat dalam forum, takde website pun). Saya cuba call nak tau masih aktif ke PS ni. Mujur masih aktif, cuma pejabatnya dah berpindah ke Petaling Jaya. Ok la tu… sekurang2nya saya tak perlu meredah KL. Menurut PS tu, satu dokumen RM4. Yeay!! Esok saya akan mencarinya dengan bantuan GPS.

(Keesokan harinya…)

Alhamdulillah…. selesai sudah agenda mencari PS. Tak susah nak cari pejabat di Petaling Jaya tu. Kalau tak ada GPS memang tak confident juga saya nak redah sebab memang tak biasa pergi kawasan tu. Setakat ni GPS memang harus saya guna terutama ke tempat2 yang tak biasa pergi dan ketika memandu sendiri. Apa2 hal kalau dah tak jumpa sangat destinasi yang dituju, tekan ‘home‘ balik rumah.

Bagi anda yang mencari khidmat Pesuruhjaya Sumpah kawasan sekitar Petaling Jaya, di bawah adalah butir2nya:

34, Jalan SS2/67, Petaling Jaya. (dekat Hong Leong Bank, pejabatnya di tingkat 2)

017 2150100

Waktu operasi: Hari kerja 8am-4.45pm , Sabtu 9am-12tghari.

 

Pesuruhjaya Sumpah yang lain:

1) Putrajaya:

Bangunan JPN (Jabatan Pendaftaran Negara), pejabatnya di ground floor bangunan, bersebelahan mini mart.

No 20, Persiaran Perdana, Presint 2
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62551 Wilayah Persekutuan Putrajaya.

 

 

 

9 Comments to “Pesuruhjaya Sumpah / Commissioner For Oaths”

  1. Rhayo, ko gi ke PoJ kat Putrajya ni, senang parking. kat sini ada. x payah susah2 cari kat KL tu.

  2. kawasan kepong tak ada tempat

    “pesuruhan sumpah” ke?

  3. trime ksh…info yg sgt mmbntu…

  4. Salam author.. Nak tanya kalau pejabat yang kat putrajaya ni buka gak k hari sabtu?

  5. Spe2 g duk area bangi n kajang…sng jee nk cri area sek.7…sek.9 n sek.16

  6. salam kak yati, yg incharge tu org india ke..sbb sy nk kne setelkn satu doc ni..n dok dkt petaling jy..bila google tmpt yg akk pegi tu dkt pula..sy br je call no tu n org india yg angkat..saje nk konpemkn betul or tidak..

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 462 other followers

